Az addiktív naplózás: második lépések

Igen-igen, kimaradt az első lépés, én is tudom, nem véletlen, ugyanis részben erről szól ez a bejegyzés. Mármint hogy miért hagytam ki kezdő BuJo-sként az első lépéseket.

Nagyon egyszerű oka van:

MERT ELBAS*TAM!

Jogosan jöhet a kérdés, hogy na de mit lehet elcseszni a bullet journalben, ha egyszer épp az a lényege, hogy úgy alakítod ki, ahogy te akarod?

Megmondom én mit: ha rossz naplót választasz.

Mert így szeretjük Magyarországot, azon belül is Kaposvárt, végigjártam a várost, és SEHOL, EGYETLEN PAPÍRÜZLETBEN SEM KAPTAM PONTOZOTT NAPLÓT! Még a nagykerben sem, amit röhejesnek tartok. Így hát mit volt mit tenni, vettem egy üreset, ami se nem csíkozott, se nem négyzetrácsos, és ezzel kb. elvágtam magam. Ugyanis kiderült, hogy képtelen vagyok az egyenes vonalak meghúzására, hiába rendelkezem vonalzóval.

Plusz nagy volt az arcom, és úgy gondoltam, nem szúrhatom én el ezt a naplózást, úgyhogy mindenféle gondolkodás és tervezés nélkül filccel nekiestem megrajzolgatni az oldalaimat.

Gondolhatjátok, mi történt…

Azonnal jött a laptépés, csakhogy ez nagy hiba volt, ugyanis a naplóm sajnos egy noname darab volt, és rögtön megindult a szétesés rögös, ámde annál gyorsabb útján.

Szó mi szó, nem akartam, de végül vettem egy Moleskine-t Bookdepóról (mert a Leuchtturm ku*va drága), és akkor egy hónap kínlódás után újraterveztem az egész bullet journalömet.000

Már most szeretem ezt a naplót. Kényelmes a fogása, szépen hajlik (az előző naplónál elkövettem azt a nagy hibát, hogy keménytáblásat vettem, egy élmény volt…), bárhol kinyitom, teljesen ki tudom lapítani, és nem lesz baja. Sajnos hátránya is van, az pedig ez itt: 002

Angolul azt hiszem ghosting a szakszó erre, amikor az előző oldalról átlátszik a rajz/írás, és bár ez engem kevésbé zavar, a fenti képen eszméletlenül látszik, mivel filccel rajzoltam azt meg. Ez az oka annak, hogy ha lehet, kerülöm a filces vonalhúzásokat, mert elég zavaró, amikor az előző oldalról átüt egy tábla…

Egyébként semmi extra dolgot nem használok a BuJo-hoz, van egy teljesen szimpla Pilot rotringom 0.5-ös HB-s betéttel, aztán egy Pilot FriXion fekete tollam, ami radírozható, és amit kizárólag íráshoz használok, plusz egy 0.7-es Zebra fekete tollam a vonalak húzásához. Beszereztem ugyan egy 0.5-ös Zebra Super Fine fekete tollat, mert ezt sulis koromból ismerem, és szerettem, de ide ez túl vékony, úgyhogy csak ritkán használom.

Tollakon kívül 9 darab Stabilo point 88-as, 0.4-es színes filctollakat használok, valamint egy 18 darabos Fine Line márkájú, szintén 0.4-es színes filctoll készlet lapul a fiókomban, ezekből azonban inkább a pasztell színeket igyekszem használni, mert azok kevésbé ütnek át. Ez miatt azt tapasztaltam, hogy a Fine Line jobb a Moleskine-hez, mert nem annyira erős, viszont a Stabilonak jobb színei vannak, szóval ez ilyen örök harc lesz nálam a két márka között.

Na és akkor maga a napló: az első próbálkozásomnál, és a másodiknál is úgy döntöttem, hogy 1. nekem nincs szükségem Indexre, meg kulcsos oldalra, meg a villám tudja, milyen fancy oldalakat álmodtak még meg a BuJo elejére; 2. maradok a szimpla, egyszerű stílusnál. Egyrészt béna vagyok a rajzolásban, másrészt türelmem sincs úgy kipingálni egy-egy lapot, mint amiket gugli barátunk mutogat, úgyhogy bumm bele a közepébe, in medias res alapon fogtam neki a tervezgetésnek.003

Mindjárt az első oldalon az írásos táblám lapul, ez az, ami olyan szépen átüt, amit még filctollal rajzoltam meg. Ha lehetne, most újrarajzolnám, mert teljesen feleslegesnek tartom így utólag az összes sor és oszlop vonalát, szebb és tisztább is lehetne, ha üresen hagyom a tábla közepét. Mindenesetre most már így marad, majd jövőre ügyesebb leszek.

Térjünk ki a header/fejléc/cím részre. Annyi minta van a neten, amiből választhatunk, hogy az már röhejes, tényleg a bőség zavara van. Gondolkodtam én is, hogy rajzolok valamit köré, de aztán elvetettem, jobban tetszik így üresen. Egyébként mindegyik oldalon ilyenre készítettem, a Castellar betűtípust használom, ami egyszerre vékony és letisztult, viszont elegendő kiemeléssel rendelkezik, hogy kitűnjön a sima szövegből. Egyetlen problémám akadt csak vele: KÉPTELEN VAGYOK AZ S BETŰT NORMÁLISAN MEGRAJZOLNI. T.T

Visszatérve a BuJo-ra, a második oldalon (ja igen, mivel nincs Indexem, nem is számoztam be az oldalakat, teljesen feleslegesnek tartottam) a megtakarításaim vannak / lesznek. Van egy alap egy éves sorom, amit az általános, vészhelyzetre használandó takarékoskodásomra írtam, a második sorban egy TV-re gyűjtök (reméljük összejön), a harmadik viszont túl személyes, azt azért húztam most ki. Mindenesetre nagy kérdés, hogy sikerül-e összehoznom őket, sajnos nehéz ennyi pénzt egyszerre félretenni, de ha koncentrálok, és nem engedem el magam, akkor talán összejön.004

A harmadik és negyedik oldalt a filmeknek szenteltem. Két dolgot szeretnék itt megemlíteni: az egyik, hogy eredetileg ilyen filmtekercs jellegű rajzot szerettem volna, de itt döntöttem el, hogy hanyagolom a rajzolgatást. Épp elég volt megrajzolgatni ezeket a négyzeteket, és mint látható, több helyen még vonalzó mellett is megcsúszott a kezem… ennyit rólam.

A másik, amit kiemelnék, az a jobb oldal teteje. Látható, mennyire átüt a másik oldal címe, mindjárt meglátjátok, miért, ezért is részesítettem előnyben később a pasztellszíneket.005

Az ötödik és hatodik oldalam elég hasonló témában, mindegyik sorozatokról szól, de úgy gondoltam, szeretnék egy teljesen külön oldalt a koreai doramáknak. Imádom egyébként azt a kék színt, amivel a címet rajzoltam meg, de az előző képen látszik, mi a nagy hátránya.

A sorozatos oldalon sokat agyaltam, milyen legyen. Eredetileg azt is ugyanolyanra terveztem, mint a kdramasat, viszont rájöttem, hogy nagyobb gondot szokott okozni az epizódok számontartása. A Grey’s Anatomynál járok mindig így, hogy mielőtt megnézném, megnyitom snitt.hu-t, és kikeresem, melyik részt láttam utoljára, mert képtelen vagyok fejben tartani. Ez az oldal remélhetőleg most segít ezen, és megspórolok pár másodpercet, aztán meglátjuk, év végén hány sorozat kerül majd még ide. (Idén nincs Game of Thrones T.T)006

A hetedik és nyolcadik oldal csakis kizárólag az idei olvasásaimnak jár. Azt hiszem, ezen nincs mit magyarázni, talán csak annyi, hogy soha többet nem húzom ki a tábla tetejét, mert 1. ronda, 2. alig látható benne az írás.007

A kilencedik és tízedik oldalam a könyves vásárlásaimat tartja számon, és jól látható, hogy ez különösen hasznos lesz számomra. Már most, januárban kifeketítettem az összegeket, annyira cikinek tartom, de azzal bíztatom magam, hogy egyrészt szülinapomra vásároltam, másrészt februártól kőkemény könyvvásárlási tilalmat iktattam be (kivétel a tavasszal érkező Riordan könyvre, azt mindenképp megveszem majd).008

A tizenegyedik és tizenkettedik oldalon folytattam a könyves témát (mert hát elsősorban kis könyvmoly vagyok), és az olvasott oldalszámokat jegyzetelem majd ide. Azt kicsit sajnálom, hogy januárban ezt nem vezettem, mert így nem lesz teljes az évem, de ha sikerül többnyire tartanom a napi min. 50 oldal olvasását, akkor szép oldal lesz ez is. Alul, a narancs téglalapok az összesítőim, a jobb alsó sarokba pedig majd az össz. oldalszám kerül.009

A következő két oldal két molyos kihívásomat tartja számon, amiket mindenképp meg szeretnék csinálni. Az egyik a várólista csökkentés, a másik a magánykönyvtár éve, és mindegyikhez 12 könyvet kell olvasni. Az előbbinél van könnyítés, ott 12 csere könyvem van, ezeket a második oszlopba írtam.010

Maradunk a könyves témánál, a következő két oldalon azok a sorozatok szerepelnek, amiket jó lenne idén elolvasni. Mondjuk nem álltatom magam, mert kicsi az esélye, hogy a végére érjek, pl. a Wheel of Time-nál lehetetlen is, de legalább elkezdem. Mondjuk nyugtat a tudat, hogy hasznos lesz ez az oldal számomra, mert rávesz, hogy folytassam a sorozataimat. Kíváncsi vagyok, év végén hány pipám lesz itt, remélem sok!011

Természetesen nincs BuJo mood tracker vagy hangulatnapló nélkül, úgyhogy a következő oldalt ez foglalja el. Itt még gondolkodom, hogy színes ceruzával átszínezem a kockákat, mert ugye ennek az lenne a lényege, de amikor nekiestem, eszembe sem jutott, hogy ne filcet használjak. Viszont ha végigfilcezem, akkor a sorozatos oldalamnak annyi lesz.

Nem volt más, amit egész évben szerettem volna vezetni, ami éves naplózást igényelt volna, ezért áttértem a havi oldalra. Szeretem látni az egész hónapot egyben, másra viszont nincs itt szükségem. Nem vagyok annyira elfoglalt ember, hogy betáblázzam az oldalt, bőven elég számomra, ha látom, hogy hányadika melyik napra esik.012

Három havi naplózásom van, ezek közül az első kettő a habit tracker és a súly. Előbbinél 9 pontot vezetek, ezek: Ne költekezz, Könyves vásárlási tilalom, Zéró csoki, Zéró Facebook, max. 15 perc zuhany, Napi min. 50 oldal olvasás, Napi min. 1 oldal írás, Új blogbejegyzés és Edzés. Rajtuk kívül a vízbevitelemet vezetem, mert rájöttem, hogy ritka keveset iszok (pedig ásványvízen kívül semmi mást nem iszok), szeretnék legalább napi 1 litert legurítani a torkomon, bár tudom, ez is kevés.

A másik oldalon a súlyomat vezetem, sajnos a karácsonyi/téli időszak nem kedvez nekem, ezért remélem, hogy elrettentő példának tökéletes lesz ez az oldal.013

Az utolsó havi naplózásom az edzés. Gondolkodtam, hogyan vezessem, mit írjak fel belőle, mert sokan centivel mérik magukat, és ezt jegyzetelik, vagy annyira specifikusan írják le, hogy mit edzettek, hogy az már szinte kódolásnak is elmenne. Úgy döntöttem végül, hogy jó lesz nekem az edzés időtartama, meg hogy mit csináltam, nyárra meg majd kreálok egy bringás oldalt is, ahol egyéb infókat írhatok le.

És akkor a heti oldalam: nem akartam túlbonyolítani, mindenképp egy letisztult, sima oldalt szerettem volna, és elégedett vagyok a végeredménnyel. Azt hiszem, megtartom ezt a stílust, tetszik, és egészen biztos vagyok benne, hogy beleférek majd.

Ez lett volna hát az én kis BuJo-m, de miért is mutattam meg? Mert 1. szeretem írogatni, és remélem meghozom másoknak is a kedvet hozzá, 2. saját motiválás, mert szeretném majd minden hó végén megmutatni, mivel és mennyit haladtam, már ha nem lesz extra ciki a végeredmény. Nincs nagyobb motiváló erő, mint a netes égés, szóval reménykedem, hogy ennek a lehetősége majd seggbe rúg, és betartok minden kis pontot pl. a habit trackerben is.

 

Kiemelt kép forrása: Buzzfeed

Hozzászólás